Fake news, la veritat de les mentides

OFICINA JOVE DEL MARESME 2017 Desembre 30
Sabríeu distingir una notícia real d’una falsa?

Desinformació, fake news o postveritat són conceptes que estan de plena actualitat i que han existit sempre en altres formats, però que les xarxes socials han ajudat a expandir d’una manera que sembla imparable. Són “informacions” que ens arriben per Whatsapp, Facebook, Twitter o Instagram, una varietat de canals que fa difícil aturar aquesta tendència. Però, sabríeu distingir una notícia real d’una falsa?

Segons les prediccions de la consultora nord-americana Gartner, al 2022 el públic occidental consumirà més notícies falses que verdaderes i no hi haurà prou capacitat material ni tecnològica per eliminar-les. Els algoritmes de Facebook o Twitter fan servir la intel·ligència artificial per oferir-nos allò que ens interessa, i aprenen qui seguim i quina mena de continguts consumim. Com el que ens ofereixen les xarxes ja és del nostre gust, acceptem més fàcilment el que se’ns explica i, sovint, ho compartim sense qüestionar-nos si és verdader o no.

Però un estudi publicat recentment per Ofcom, l’organisme oficial que regula les comunicacions al Regne Unit, recull que el 96% de joves de 12 a 15 anys els interessen les notícies. D’aquests, un 73% són conscients que existeixen les notícies falses. I tot i que més de la meitat dels joves fan servir les xarxes socials per informar-se, només un 32% considera les xarxes socials com a mitjans fiables. Per tant, sembla que la joventut comença a prendre consciència del problema.

Hi ha hagut alguns intents de discriminació automàtica entre allò que és cert i el que no ho és, però no han acabat de funcionar, com el Fake News Challenge o organitzacions com PolitiFact, Snopes o Factcheck, que havien d’etiquetar mentides. El problema és que la velocitat amb què s’escampen els continguts fa impossible que aquests sistemes funcionin amb prou rapidesa per aturar-les, quan les han detectat ja s’han fet virals. I és aquí on rau el negoci de les notícies falses, com més visites i més seguidors tinguin els llocs que les publiquen, més ingressos; cada nou clic es transforma en ingrés de publicitat. Com és habitual, darrera d’aquestes “iniciatives” sempre hi ha interessos econòmics.

Més informació: http://jovecat.gencat.cat/ca/temes/tecnologia/fake-news-la-veritat-de-les-mentides/index.html

Comentaris
Actualmente encara no hi ha comentaris, sigues el primer en fer-ne un!

Escriu el teu comentari:

=

Altres notícies

Altres notícies
OFICINA JOVE DEL MARESME 23 Octubre 2018

Espectacle Halka

Piràmides de vertigen i acrobàcies impossibles és el que ens porta aquesta companyia nascuda a les platges de Tànger, ara fa 15 anys, i que de ben ...

Te’n sortiràs? Scape Rome per a joves a Vimbodí i Poblet

L’Ajuntament de Vimbodí i Poblet en col·laboració amb l’Oficina Jove de la Conca de Barberà i l’Associació Juvenil Som de Poble realitzarà ...

OFICINA JOVE DEL MARESME 22 Octubre 2018

Street Art a Sant Andreu de Llavaneres: Posa-hi color!

Sou uns/es artistes? Us agradaria mostrar el vostre art als llavanerencs i llavanerenques?