Fake news, la veritat de les mentides

OFICINA JOVE DEL MARESME 2017 Desembre 30
Sabríeu distingir una notícia real d’una falsa?

Desinformació, fake news o postveritat són conceptes que estan de plena actualitat i que han existit sempre en altres formats, però que les xarxes socials han ajudat a expandir d’una manera que sembla imparable. Són “informacions” que ens arriben per Whatsapp, Facebook, Twitter o Instagram, una varietat de canals que fa difícil aturar aquesta tendència. Però, sabríeu distingir una notícia real d’una falsa?

Segons les prediccions de la consultora nord-americana Gartner, al 2022 el públic occidental consumirà més notícies falses que verdaderes i no hi haurà prou capacitat material ni tecnològica per eliminar-les. Els algoritmes de Facebook o Twitter fan servir la intel·ligència artificial per oferir-nos allò que ens interessa, i aprenen qui seguim i quina mena de continguts consumim. Com el que ens ofereixen les xarxes ja és del nostre gust, acceptem més fàcilment el que se’ns explica i, sovint, ho compartim sense qüestionar-nos si és verdader o no.

Però un estudi publicat recentment per Ofcom, l’organisme oficial que regula les comunicacions al Regne Unit, recull que el 96% de joves de 12 a 15 anys els interessen les notícies. D’aquests, un 73% són conscients que existeixen les notícies falses. I tot i que més de la meitat dels joves fan servir les xarxes socials per informar-se, només un 32% considera les xarxes socials com a mitjans fiables. Per tant, sembla que la joventut comença a prendre consciència del problema.

Hi ha hagut alguns intents de discriminació automàtica entre allò que és cert i el que no ho és, però no han acabat de funcionar, com el Fake News Challenge o organitzacions com PolitiFact, Snopes o Factcheck, que havien d’etiquetar mentides. El problema és que la velocitat amb què s’escampen els continguts fa impossible que aquests sistemes funcionin amb prou rapidesa per aturar-les, quan les han detectat ja s’han fet virals. I és aquí on rau el negoci de les notícies falses, com més visites i més seguidors tinguin els llocs que les publiquen, més ingressos; cada nou clic es transforma en ingrés de publicitat. Com és habitual, darrera d’aquestes “iniciatives” sempre hi ha interessos econòmics.

Més informació: http://jovecat.gencat.cat/ca/temes/tecnologia/fake-news-la-veritat-de-les-mentides/index.html

Comentaris
Actualmente encara no hi ha comentaris, sigues el primer en fer-ne un!

Escriu el teu comentari:

=

Altres notícies

Altres notícies

Obertes les incripcions per participar a la rua de carnestoltes

Inscripció prèvia abans de divendres 2 de Febrer

Exposició "A dues veus" a la Biblioteca Antoni Comas de Mataró

Des del dilluns, 15 de gener de 2018 fins al dimarts, 30 de gener de 2018

Exposició "A dues veus. Retrats de conversa en català"

Des del dijous, 28 de desembre de 2017 fins al diumenge, 14 de gener de 2018 al Centre Cultural Calisay (Arenys de Mar)

Facciamo due chiacchiere

Trobada literària

GARANTIA JUVENIL: "Tardes amb Garantia" i "Registra't"

Des del desembre del 2016, l’Oficina Jove de Calàbria i altres PIJ de la ciutat t’oferim sessions grupals d’inscripció al programa europeu de ...